Sosiaalisen median palvelut tarjoavat mainion kanavan viestintään, verkostoitumiseen, palautteisiin vastaamiseen, osaamisen kehittämiseen ja vaikuttamiseen. Sosiaalinen media on parhaita kanavia kuunnella sekä käydä keskustelua erilaisten sidosryhmien kanssa. Tänä päivänä se on myös tärkeä osa organisaation imagoa ja henkilöbrändin rakentamista.

Tietosuoja

Tietosuojan näkökulmasta on tärkeää että käyttäjä tutustuu huolellisesti palveluiden käyttö- ja sopimusehtoihin. On tärkeää myös huomioida, että käyttää turvallisia ja vahvoja salasanoja ja eri sanoja eri palveluissa. Sosiaalisessa mediassa on syytä välttää antamasta liian henkilökohtaista tai yksityiskohtaista tietoa itsestään, tosin joskus siitä voi olla myös hyötyä työyhteisön kannalta. Tällainen tilanne on esimerkiksi kun halutaan tiedottaa jotain asiaa esimerkiksi työntekijöiden kesken; lomat, yhteystiedot jne.

Avoimuus ja läpinäkyvyys

Nyky-yhteiskunnassamme suositaan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Avoimuus ja läpinäkyvyys lisäävät luottamusta kun taas salailu vähentää sitä. Läpinäkyvyys nähdään etuna kun mietitään esimerkiksi yrityksen markkinointia. On myös arvostettavaa että yritys on avoimesti ”sitä mitä on” koska tietojen pimittäminen ja asioiden peittely kostautuu ennemmin tai myöhemmin ja seuraukset voivat olla katalat…

Mahdolliset vahingot

Organisaatiosta ja sen toiminnasta keskustellaan verkossa, halusipa se si sitä tai ei. Kun aikaisemmin työpaikan sisällä tapahtuneita ristiriitoja käsiteltiin ”hiljaisuudessa”, nyt niitä käsitellään ja ruoditaan sosiaalisessa mediassa ja ajattelemattomatkin kommentit päätyvät satojen ellei tuhansienkin ihmisten silmille hetkessä. Tämä voi johtaa herkästi ”mustamaalamiseen” jolla voi olla ikävän kauaskantoiset seuraukset.

Jos henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta ei huolehdi riittävästi, voivat seuraukset olla ikäviä. Varo siis antamasta liian henkilökohtaista tai yksityiskohtaista tietoa itsestäsi sillä palvelun tarjoaja voi hyödyntää profiiliin syötettäviä tietoja hyvinkin laajasti. Myös hämäräperäisiin linkkeihin on syytä suhtautua kriittisesti. Hyvä muistisääntö onkin; Jostarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä.

 

Päivi