Tässä kirjoituksessa vertailen kolmen Suomessa toimivan yksityisen lääkäriaseman sosiaalisen median ympäristöjä ja niiden käyttöä.

Organisaatio A.)

Tämä organisaation sosiaalisen median kanavat ovat Facebook, LinkedIn ja Twitter. Yrityksen etusivulla on linkit kyseisiin sosiaalisen median kanavoihin. FB on näistä selvästi käytetyin. Avatessani FB:n, ensimmäisenä ruudulleni ilmestyy messengerin pop-up ikkuna eli voin lähettää yritykselle kysymyksiä niin halutessani. FB-sivut ovat täyttyneet menneistä ja tulevista organisaation järjestämistä tapahtumista ja päivityksiä on tehty suhteellisen säännöllisesti. Itse hieman hämmästyin siitä että lääkäriasema on linkannut FB-sivuilleen esimerkiksi iltapäivälehdissä julkaistuja artikkeleita, jotka eivät taas tieteellisesti ole niitä kaikkein laadukkaimpia. Toisaalta ymmärrän että ne ovat helppolukuisempia maallikolle kuin laadukkaat tieteelliset artikkelit.

Organisaatio B.)

Tämä organisaatio on näistä kolmesta aktiivisin sosiaalisessa mediassa. Organisaatiolla on käytössään Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Snapchat ja blogi. Linkit näihin kanaviin oli helposti löydettävissä etusivulta. Aivan kuten organisaatio A, B:n FB sivuilta oli myös löydettävissä linkkejä aikakausilehtien julkaisuihin, jotka liittyivät elämäntapoihin ja terveyteen. Sekä FB:ssa, että Instagramissa oli "infopläjäyksiä" terveydestä ja mainoksia tulevista organisaation järjestämistä tapahtumista. Organisaatio on kerännyt YouTube kanavalleen asiantuntijoiden pitämiä luentoja aihealueista jotka liittyvät terveyteen, hienoa! Kaikkein positiivisimmin olin kuitenkin yllättynyt siitä, että organisaatio tarjoaa Snapchatissa ehkäisy- ja sukupuolitautineuvontaa nuorille nimellä Snappiklinikka. Kerrassaan nerokasta ja nykyaikaista!  Mikä sen parempi kanava tavoittaa tämän päivän nuoria kuin Snapchat.

Organisaatio C.)

Tämä organisaatio vaikuttaa sosiaalisessa mediassa vähiten. Yrityksellä on käytössään FB mutta ei muita sosiaalisen median kanavia.  Positiivisella tavalla tämän organisaation FB-sivut eroavat kuitenkin toisistaan siinä, että se sisältää paljon erilaisia asiantuntijoiden webinaareja, joita pääsee seuraamaan maksuttomasti reaaliajassa tai jälkikäteen. Mielestäni tämä on hieno mahdollisuus kenen tahansa perehtyä erilaisiin terveyttä koskeviin aiheisiin. Kuten muidenkin organisaatioiden somessa, myös organisaation FB: ssa informoidaan paljon ajankohtaisista terveyteen liittyvistä asioista ja tapahtumista.

Summa summarum

Vertaillessani näitä kolmea eri yksityistä lääkäriasemaa ja niiden someympäristöjä, havaitsin että yhtäläisyyksiä on paljon. Somen sisältö on pitkiltä osin samantapaista ja pyrkii edistämään väestön terveyttä ja ennaltaehkäisemään sairauksia. Organisaatio B erottui kuitenkin kirkkaasti edukseen. Tämä organisaatio oli selvästi panostanut eniten tarjoamalla erilaisia somekanavia ja luomalla niille sisältöä, jotka palvelevat useaa eri asiakasryhmää. Snappiklinikka nuorille on kekseliästä ja on ilo huomata että palveluita suunnitellaan kohderyhmän mukaan . Mielestäni sosiaalinen media tarjoaa organisaatioille hienoja mahdollisuuksia ja näkyvyyttä, kun sitä osataan hyödyntää oikein. Yksi tärkeimmistä asioista sosiaalisen median ja lääkäriasemien suhteessa on lisääntynyt ja mutkattomampi vuorovaikutus asiakkaan ja asiantuntijoiden välillä. Some rules!

digiklinikka.jpg

Päivi