Facebook on perustettu vuonna 2004 Mark Zuckerbergin toimesta ja alun perin se on ollut käytössä ainoastaan Harvardin opiskelijoilla. Vuonna 2006 palveluun sai liittyä maailmanlaajuisesti kuka tahansa 13 vuotta täyttänyt. Facebook on ollut maailman suosituin yhteisöllinen kanava mutta viime vuosien aikana sen suosio on laskenut, erityisesti nuorten käyttäjien keskuudessa. Edison research- tutkimuslaitos on julkaissut vuonna 2019 tutkimuksen, jonka mukaan Facebook on menettänyt viimeisen kahden vuoden aikana yli 15 miljoonaa yhdysvaltalaista käyttäjää. Vaikka suosio on laskenut, on Facebook silti suosituin sosiaalisen median kanava Yhdysvalloissa.

Ensimmäinen kosketus sosiaaliseen mediaan minun kohdallani tapahtui vuonna 2008, jolloin loin itselleni profiilin Facebookiin. Pitkä aika on kulunut tuosta, mutta edelleen Facebook kulkee mukanani päivittäin. Viime vuosina olen kuitenkin vähentänyt Facebookin käyttöä merkittävästi, tämä tosin saattaa johtua siitä että käytän aktiivisesti myös Instagramia.

Facebookista on moneksi. Siellä on mahdollisuus vaihtaa kuulumisia, jakaa kuvia, markkinoida, myydä, kierrättää ja keskustella. Tänä päivänä myös useat erilaiset harrasteryhmät toimivat aktiivisesti Facebookissa. Olen kuullutkin että moni on liittynyt Facebookiin, koska ovat kokeneet sen välttämättömäksi tiedonsaannin kannalta esimerkiksi harrastusryhmissä. Nähtäväksi kuitenkin jää hyytykö Facebookin suosio entisestään ja menettääkö se sosiaalisen median kuninkuuden Instagramille tai Snapchatille.Facebook-VS-Twitter.jpg

Itselleni outolintu on Twitter. Olen luonut sinne käyttäjäprofiilin mutta en ole koskaan tullut käyttäneekseni kyseistä kanavaa. Twitteriin on mahdollista syöttää tekstipohjaisia viestejä eli tviittejä, joita muiden käyttäjien on mahdollista kommentoida. Twitter on perustettu vuonna 2006, joten se on pari vuotta nuorempi kuin Facebook. Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi käyttäisin Twitteriä kun minulla on jo käytössäni Facebook. Minun käsitykseni mukaan Facebook on enemmän kaveriverkosto kuin Twitter. Twitterissä ilmaistaan paljon mielipiteitä ja olen havainnut että ihmiset joilla on vaikutusvaltaa (esim. poliitikot, yritysjohtajat, virkamiehet, presidentti) käyttävät sitä aktiivisemmin kun Facebookia. Onnittelihan presidenttimme Sauli Niinistökin uunituoreita Leijonia Twitterissä heti eilisen ottelun päätyttyä, saavuttaen tviitillään yli 15 000 tykkäystä. Eli hyvä Sauli ja hyvä Leijonat!

Itse työskentelen sosiaali- ja terveysalalla missä sosiaalista mediaa on hyödynnetty jo pitkään. Facebookissa erilaisista sairauksista kärsivät ja heidän omaisensa voivat muodostaa esimerkiksi vertaistukiryhmiä. Ryhmät on myös mahdollista laittaa ns. salaisiksi jolloin voidaan estää ulkopuolisten ryhmään pääsy. Opiskelen terveyden edistämistä ja silläkin saralla on ollut ilo huomata sosiaalisen median tuomat mahdollisuudet. Facebookissa on lukuisia erilaisia "elämäntaparyhmiä", joissa voi kohdata samassa elämäntilanteessa olevia henkilöitä jopa eri puolelta maailmaa ja saada yhteisöltä tukea ja kannustusta tavoitteeseen pääsemisessä. Sosiaalinen media on muuttanut terveyteen liittyvää viestintää merkittävästi ja myös organisaatiot ja viranomaiset hyödyntävät sitä usein. Sosiaalisen median avulla lisätään vuorovaikutusta ja ihmisten kohtaamista. Odotankin innolla mitä kaikkia mahdollisuuksia sosiaalinen media tuokaan terveydenhuoltoalalle myös tulevaisuudessa!

terveys%20sos%20media.jpg

 

 

Päivi